Kurumsallaşma ve Kurumsal Yönetim

KURUMSALLAŞMA NEDİR?

Kurumsallaşma, işletmelerin, kişilerin varlığına bağımlı olmadan faaliyetlerini sürdürebilmelerini ve geliştirebilmelerini sağlayan bir yapının oluşturabilmesidir. Diğer bir deyişle kurumsallaşma, firmaların patron, lider yönetici ve kritik personele bağımlı olmadan faaliyetlerini bir aksama olmadan etkin bir şekilde yürütebilmesi böylece sürekliliğinin sağlanabilmesidir.

Kurumsallaşan firmalarımızın en belirgin özellikleri şunlardır:

  • İşletmenin temel amaçları, vizyonu ve misyonu belirlenmiştir.
  • Firmanın amacına uygun bir örgüt yapısı ve organizasyon şeması oluşturulmuştur.
  • İş ve görev tanımları nettir.
  • Firmada uyulması gereken politika, prosedürler ve talimatlar oluşturulmuştur. 
  • Tüm iş birimlerinin iş akışları belirlenmiş ve dokümantasyonu yapılmıştır.  
  • Yetki ve sorumluluklar objektif ve net olarak belirlenmiştir.  
  • Yetki ve sorumluluklar doğru kişilere verilmiştir.
  • Etkin ve adil bir işe alma, yerleştirme ve terfi sistemi kurulmuştur.
  • Adil ve dengeli bir performans değerlendirme sistemi oluşturulmuştur.
  • Etkin bir iç ve dış denetim sistemi mevcuttur.
Başta aile şirketleri olmak üzere firmaların temel amaçlarından birisi, şirketlerin devamlılıklarını temin ederek, sonraki kuşaklara devretmek yani sürdürülebilirliktir. Ülkemizde aile şirketlerinin ömrünün ortalama 25 yıl olduğu, bunların % 30’unun ikinci kuşağa, % 12’sinin üçüncü kuşağa ve ancak % 3’ünün ise dördüncü kuşağa geçebildiği bilinmektedir. İşletmelerin, sürdürülebilirliklerini sağlamak ve sağlıklı bir şekilde kurumsallaşmalarının önemi büyüktür. Özellikle büyüme kararı almış, büyümenin sıkıntılarını yaşamaya başlamış firmalarımız için kurumsallaşma daha da önem kazanmaktadır.

 

Vezin olarak firmanızın kurumsallaşma sürecinde ve kurumsal yönetimle ilgili olarak aşağıda belirtilen hizmetleri vermekteyiz:

KURUMSALLAŞMA HİZMETLERİ

  • İşletmenin stratejik amaçları, vizyon ve misyonunun gözden geçirilmesi/belirlenmesi
  • Firmanın örgüt yapısı ve organizasyon şemasının gözden geçirilmesi/oluşturulması
  • Personelin iş ve görev tanımlarının oluşturulması
  • Mevcut politika, prosedürler ve talimatların gözden geçirilmesi iyileştirmelerin yapılması eksik olan politika prosedürlerin oluşturulması 
  • İş birimlerinin mevcut iş akışlarının gözden geçirilmesi ve olması gereken hedef yapıya göre iş akışlarının oluşturulması ve dokümantasyonu   
  • Yetki ve sorumluluk matrislerinin oluşturulması  
  • İşe alma, yerleştirme ve terfi sistemlerinin gözden geçirilmesi iyileştirme alanları ve önerilerin belirlenmesi
  • Performans değerlendirme sisteminin oluşturulması.
  • İç denetim fonksiyonunun gözden geçirilmesi ve iyileştirme alanlarının belirlenmesi

 

KURUMSALLAŞMA YOL HARİTASININ BELİRLENMESİ

Kurumsallaşmayı hedefleyen işletmelerimize bu süreçte yapılması gerekenlerin belirleyerek, kurumsallaşma yol haritasının oluşturulması sağlıyoruz.

Bu hizmet kapsamında aşağıdaki çalışmaları gerçekleştiriyoruz:

  • Birinci aşama: Mevcut Durumun Analizi: Firmanızın örgüt yapısı, organizasyonu şeması, iş akışları, rol ve sorumluluklar vb. kurumsallaşma yönünden mevcut durumu, tüm yönleriyle analiz edilerek iyileştirme alanları, boşlukları ve risklerinizi belirliyoruz.
  • İkinci Aşama: Kurumsallaşma Yol Haritasının Belirlenmesi: Kurumsallaşma yolunda atılması gereken adımları sizlerle birlikte belirleyerek, kurumsallaşma yol haritanızı oluşturuyoruz.
  • Üçüncü Aşama: Kurumsallaşma Aksiyonlarının Takibi: Birinci aşamada belirlenen iyileştirme alanlarına ilişkin oluşturulan yol haritasında belirlenen aksiyon planlarının etkin bir şekilde tamamlanıp tamamlanmadığının takibi ve ihtiyaç olunan konularda destek olunması

 

KURUMSAL YÖNETİM İLKELERİNE UYUM DEĞERLENDİRME

Yapılan araştırmalar kurumsal yönetim ilkelerine uyumun firmalarımıza birçok faydalar sağladığını göstermektedir. Daha düşük sermaye maliyeti, daha fazla finansman imkânları, finansal krizlere dayanıklılık, rakiplere karşı rekabet avantajı, itibar, firma değerinde artış, yolsuzluklarda azalma, bilgilerin yatırımcılara ve menfaat sahiplerine, şirketin de hak ve yararlarını gözetecek şekilde, zamanında, doğru, eksiksiz, anlaşılabilir, analiz edilebilir ve düşük maliyetle ve kolayca erişilebilir bir şekilde sunulmasının temin edilmesi bu faydalardan bazılarıdır.

Payları borsada işlem gören firmalarımızın kurumsal yönetim ilkelerine uyum derecelendirme notları belirlenen seviyenin üzerinde ise, kurumsal endeksine dahil olabilirler. Kurumsal yönetim ilkelerine uyum derecelendirmesi, firmaların kurumsal yönetim ilkelerine uyumunu sorgulayarak, belirlenen kriterlere uyum seviyesine göre derecelendirme faaliyetidir. Kurumsal yönetim endeksine dahil olan firmalara Borsa İstanbul tarafından indirim uygulanmaktadır. Kurumsal Yönetim İlkelerine uyum derecelendirmesi, SPK tarafından yetkilendirilmiş derecelendirme kuruluşları tarafından yapılması gerekmektedir.

Vezin olarak halka açık olan firmalara kurumsal yönetim derecelendirme firmasının derecelendirme faaliyeti öncesinde eksikliklerin tespiti ve gerekli aksiyonların alınması amacıyla kurumsal yönetim derecelendirme firmalarının yaptığı değerlendirmeye benzer nitelikte bir değerlendirme çalışması yapılmaktadır. Yapılan değerlendirme de tespit edilen uyumsuzluklara ilişkin aksiyonları belirlenmektedir.

 

DENETİM KOMİTESİ DANIŞMANLIĞI

Hisseleri borsada işlem gören halka açık firmalar denetim komitesi oluşturmak zorundadır. Denetim Komitesi, yönetim kurulu adına; firmadaki muhasebe sistemi ve uygulamalarının, iç kontrol sisteminin işleyişinin, finansal bilgilerin kamuya açıklanmasının, iç denetim ve bağımsız denetim faaliyetlerinin etkinliği ve etik kurallara uyumunun gözetimini yapmakla yükümlüdür.

Denetim Komitelerine, sorumlu oldukları görevleri etkin bir şekilde yerine getirebilmeleri için, ihtiyaç duydukları konularda danışmanlık hizmeti vermekteyiz. Bu kapsamda, denetim komitesi üyelerine; iç denetim, bağımsız denetim, kurumsal risk yönetimi, kurumsal yönetim, kurumsallaşma, iç kontroller, finansal raporlama, suistimal olayları, ihbar hatları, etik kurallar, uyum yönetimi, sürdürülebilirlik vb. alanlarla ilgili olarak eğitimler vermekteyiz. Denetim Komitesi yönetmeliğinin hazırlanması ve gözden geçirilmesini sağlıyoruz. Denetim komitesi üyelerinin bulundukları firmalarda karar almak için ihtiyaç duydukları konularda detaylı incelemeler yaparak onların doğru ve zamanında karar alabilmelerine yardımcı oluyoruz. İhtiyaç duyulan konularda denetim komitesi adına inceleme ve soruşturma yapmaktayız. Denetim komitesi üyesi olarak ihtiyaç duyduğunuzda her zaman sizlerin yanınızdayız.  

BİLGİ ALMAK İÇİN: Dr. Nazif Burca, İç Denetim, İç Kontrol ve Risk Hizmetleri Ortağı  E- Mail: nazifburca@vezin.com.tr  Telefon: +90 (312) 473 57 57